10 FORDELER MED Å GÅ PÅ TUR

Fordeler med å gå på tur - Sportler

Du finner ikke en enklere eller billigere mosjonsform enn å gå tur. Ikke bare er det super trening for utholdenhet og styrke, men du kan og få fantastiske naturopplevelser på kjøpet! Så sett på deg gode sko og kom deg ut av døra. Ut på tur- aldri sur😊

Det å gå tur ute er positivt både for vår fysiske og psykiske helse. Og det er svært lite som skal til. I følge forskere har så lite som 20 minutters gåtur daglig en lang rekke positive virkninger for kroppen. Se bare her:

1) FOREBYGGE HJERTE- OG KARSYKDOMMER

Gåturen er bra for hjertet ditt fordi det senker blodtrykket og øker blodsirkulasjonen. En studie publisert i “Journal of the American Heart Assosciation” viste hvordan de som gikk tur i moderat tempo i fem timer hver uke hadde omtrent 60% mindre sannsynlighet for hjertesykdommer. 


2) KOMME I BEDRE FORM

En gåtur er super trening for utholdenhet, bevegelighet og styrke i de store muskelgruppene. Blant annet styrker du musklene i ryggen og får både bedre holdning og bevegelighet. 
Mer stabilt blodsukker, bedre immunforsvar og bedre humør er andre gode helseeffekter. Ønsker du å holde deg frisk og sunn er altså det å gå tur veldig lurt. Norske helsemyndigheter anbefaler alle å gå minst 20 minutter hver dag.


3) HJELPER DEG Å HOLDE EN SUNN VEKT

Enten du ønsker å holde vekten eller å gå ned i vekt, så er gåturer super mosjon. Å bevege kroppen er bra for fordøyelsen og fettforbrenning. Visste du at du brenner av omtrent 600 kalorier på en times gåtur i moderat tempo?. 
De fleste synes det er både avslappende og koselig å gå ute i frisk luft og natur.  Du får du god treningseffekt uten at du føler du sliter deg ut. Ved at turen oppleves positiv, er det lettere å gjøre det til en regelmessig vane = du går mer og holder vekta nede.  Vinn-vinn! 

4) BRA FOR PUSTEN

Å gå tur øker oksygenopptaket i blodet og hjelper til med å trene lungene. Spesielt personer med lungesykdom merker at visse symptomer lindres på grunn av bedre og dypere åndedrag. 

 

5) BEDRE SØVN

Gåturer har også beviselig god effekt på søvnen, ved at kortosolnivået synker og kroppen produserer mer melatonin. En studie viser at en tur på stier i skogen kunne øke melatoninnivået i kroppen med så mye som 65%! 

 

6) BRA FOR PSYKEN

Gåturer er supert for å slappe av og koble ut, noe som er gunstig for din psykiske helse. Det å tilbringe tid i naturen er også med på å forebygge depresjon og angst (vist gjennom flere studier publisert i “The Journal of Health Psychology”).  Dermed blir fjellturen en skikkelig god medisin for psyken!   


7) FJELLTUR MOT STRESS!

Det å være fysisk aktiv er med på å bedre humøret og redusere stress. Og det har vist seg at det å gå ute i naturen, på fjellet, i skogen eller marka gir ekstra stor effekt ⛰️💚
En studie publisert i “Journal of Health Psychology” viste at personer som gikk turer i naturen hadde signifikant lavere stressnivå enn personer som gikk turer i urbane miljø. 

Fjelltur Fordeler med å gå tur

7) HJELPER DEG Å BYGGE SELVTILLIT OG SELVFØLELSE

Se for deg følelsen av mestring da du når toppen av fjellet. Kjenner du følelsen av å komme hjem igjen etter å ha gjennomført en lang og krevende fjelltur. 💪Du føler deg sterk og uovervinnelig! 
Det å gå ute i naturen gir deg nye opplevelser, men også tid til å vende blikket innover til selvrefleksjon. Dette er bare noen av måtene en fjelltur gir så god psykisk helsegevinst. Det å utfordre seg selv og å gå tur sammen med andre er andre faktorer som bedrer både selvtillit og selvfølelse på tur. 

8) FANTASTISKE NATUROPPLEVELSER

VI er heldige som bor i vakre Norge 🇳🇴 Ikke alle har mulighet til å trene ute i så nydelige omgivelser som oss.🤩

Du har mest sannsynlig enten en fjelltopp med utsikt, et rolig vann eller spennende skog å utforske rett ved ditt eget hjem. I ferier og helger kan du også dra på aktive turer og oppleve mer av fjorder og fjell i vårt langstrakte land.

9) ENKEL TRENINGSFORM - KREVES IKKE MYE UTSTYR

Du kan gå tur uten noe som utstyr annet enn behagelig fottøy. For lengre fjellturer og dagsturer trenger du en sekk som både er god å gå med og har plass til det du trenger av mat og utstyr. En sekk med drikkesystem er vår anbefaling for deg som går mye tur    💙 Sjekk ut vår 20 liters sekk:

Drikkesekk - Sportler 20 liter tursekk

 

KONKLUSJON

En gåtur i fjell, skog eller mark er en fantastisk måte å koble av samtidig som du bedrer både din fysiske og psykiske helse 💪Hjerte, lunger, muskler og skjelett trenes og du føler deg bedre og sover bedre. Knyt skoene, sleng sekken på ryggen og kom deg ut på tur! 

👋God tur!


2 kommentarer


  • Maia Haugen

    Jeg elsker å gå!! tusen takk, nå slipper jeg å mase på Malin om hun kan kjøre meg!!! takk for gode tips å råd, gå til byen er slitsomt HAHAHA


  • Maia Haugen

    Jeg elsker å gå!! tusen takk, nå slipper jeg å mase på Malin om hun kan kjøre meg!!! takk for gode tips å råd, gå til byen er slitsomt HAHAHA


Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA, og Googles personvernerklæring og vilkår for bruk gjelder.